PERLUNYA VITAMIN DAN GARAM GALIAN DALAM TUBUH

Setiap orang memerlukan makanan yang berzat dan seimbang untuk memelihara kesihatan fizikal dan mentalnya . Protein diperlukan untuk membina tubuh dan ini diperolehi daripada bahn -bahan makanan seperti daging , ikan telur , dan susu . Karbohidrat dan lemak membekalkan tenaga untuk kita melakukan aktiviti -aktiviti harian . Karbohidrat diperoleh daripada bijirin seperti beras gandum . Lemak pula diperoleh daripada minyak kacang , mentega dan majerin . Selain bahan -bahan ini , ahli sains telah lama mengetahui tentang kumpulan bahan makanan yang dinamakan 'vitamin ' yang diperlukan untuk kesihatan . 

Jenis -jenis vitamin yang terdapat iailah vitamin A,B,C,D,E,K, asid folik , asid pentotenik , biotin , kolina dan niasin . Setiap jenis vitamin ini mempunyai fungsi yang tertentu dalam metabolisme tubuh badan manusia . Selain itu , ahli sains juga mengenal pasti garam -garam galian (mineral salts ) dan unsur unsur surih ( trace elements ) seperti kalsium , magnesium , Fosforus , iodin ,zink,besi , kuprum , mangan , sodium , potasium , dan klorida yang juga diperlukan dalam kuantiti yang tertentu untuk kesihatan tubuh manusia . 

Kesan – Kesan Kekurangan Vitamin dan garam galian 

Kekurangan vitamin dan garam galian boleh menyebabkan seseorang itu mendapat penyakit atau sering berasa tidak sihat . Umpamanya , kekurangan vitamin C boleh menyebabkan gusi kurang baik dan kerap berdarah . Kekurangan vitamin A boleh menyebabkan rabun malam sementara kekuranagan vitamin D pula boleh menyebabkan penyakit lembut tulang ( rickets) . Kekurangan vitamin K pada peringkat awal kelahiran bayi boleh menyebabkan seseorang itu pucat dan tidak bermaya (anaemia ) . Bayi dan kanak -kanak yang sentiasa pucat tidak akan membesar dengan optimum . 

Kanak -kanak sekolah yang pucat sering mengantuk dalam kelas dan tidak dapat menumpukan perhatian terhadap pelajarannya . Kekurangan zink boleh menyebabkan penyakit kulit sementara kekuranagn iodin boleh menyebabkan kelenjar tirod ( thriod gland ) di bahagian leher membesar ( goitr ) . Kekurangan kalsium dan magnesium boleh menyebabkan sawan . Kekurangan mangan pula boleh mengganggu metabolisme sistem tubuh manusia dan mengakibatkan rencat akal . Ringkasnya , bahan -bahan garam galian ini amatlah penting untuk kesihatan manusia walaupun hanya dalam kuantiti yang sedikit sahaja . 

Sebaliknya , kajian doktor menunjukkan bahawa kandungan garam galian yang berlebihan dalam tubuh manusia pula boleh mendatangkan mudarat . Umpamanya , kandungan plumbum yang tinggi dalam tubuh adalah membahayakan . Plumbum boleh menganggu fungsi otak manusia . Kanak -kanak yang terlibat boleh menjadi hiperaktif dan mendapat sawan . Saya pernah bertemu seorang kanak -kanak berusia dua tahun yang menjadi mangsa pencemaran bahan raksa ( mercury ) dalam rumah yang telah didiaminya selama enam bulan . Sebiji botol yang mengandungi bahan logam itu telah jatuh dan pecah di atas lantai biliknya . Semakin hari , kanak -kanak tersebut menjadi lemah hingga tidak terdaya berjalan . Perkembangan kognitif dan sosialnya juga turut terjejas . 

Garam galian memang tidak dapat dinafikan kepentingannya dalam menjamin kesihatan . Setiap kali menilai seseorang bayi atau kanak -kanak , doktor perlu sentiasa memikirkan kemungkinan kandungan garam galian dan vitamin berkurangan atau berlebihan dalam tubuh si pesakit . 









Perlukah vitamin tambahan diberikan ? 

Kebanyakan kanak -kanak tidak memerlukan vitamin tambahan jika dapat dipastikan bahawa dia mendapat kesemua bahan -bahan zat ini secukupnya . Walau bagaimanpun , ada juga kanak -kanak yang memerlukan vitamin tambahan kerana menghidap penyakit hepar ( liver ) , penyakit buah pinggang dan alahan . Vtamin tambahan juga diperlukan oleh kanak -kanak yang memakan ubat tahan sawan ( anticonvulsants ) . apabila doktor mengesyorkan pengubahsuaian diet bagi kanak -kanak yang mengalami alahan makanan , masalah kekurangan bahan -bahan vitamin atau garam galian tertentu mungkin timbul . Oleh itu , doktor mungkin menyarankan pengambilan vitamin tambahan . Ada sejenis sawan yang disebabkan oleh kekuranagn vitamin B6 (pyridoxine deficiency ) yang boleh diatasi dengan pengambilan vitamin tersebut . 

Bolehkah vitamin berlebihan mendatangkan mudarat ? 

Kekurangan vitamin dan garam galian tertentu boleh mengancam kesihatan seseorang individu . Sebaliknya pula , Jika bahan -bahan vitamin diambil berlebih -lebihan , keadaan yang tidak diingini juga boleh berlaku . Vitamin A, D dan E boleh mendatangkan mudarat jika digunakan tanpa mengikut peraturan yang telah ditetapkan . Pengambilan vitamin D secara berlebih -lebihan boleh menyebabkan penyakit batu karang . Terlalu banyak mengambil vitamin A boleh menyebabkan sakit kepala . 

Ada juga beberapa laporan yang menyebut bahawa pengambilan banyak vitamin boleh membawa manfaat kapada kanak -kanak yang terencat akal , yang mengalami masalah pembelajaran dan kanak -kanak autistik . Bekalan vitamin secara berlebih -lebihan nin dinamakan megavitamin . Umpamanya , ada yang memberi vitamin dengan banyaknya kapada anak -anak yang megalami sindrom down dengan harapan perkembangan fizikal dan mentalnya meningkat . 

Ini masih merupakan satu kontroversi . Penyelidik -penyelidikan tentang penggunaan megavitamin bagi kank -kanak yang mengalami sindrom down menimbulkan pelbagai pendapat yang berlainan . Dalam satu kajian yang dijalankan di united kingdom , megavitamin didapati tidak memberikan manfaat seperti yang diharap -harapkan . Sebaliknya , kesan sampingan seperti kanak -kanak menjadi terlalu aktif , tidak boleh tidur , sakit perut dan muntah -muntah telah dilaporkan . Berlainan pula halnya dengan hasil penyelidikan yang dikemukakan oleh satu kumpulan penyelidikan di Amerika Syarikat . Kumpulan ini mendapati penghidap sindrom down menunjukan perkembangan mentalnya yang menggalakkan apabila dirawat dengan megavitamin . Oleh itu , isu masih merupakan satu kontroversi . 

0 Response to "PERLUNYA VITAMIN DAN GARAM GALIAN DALAM TUBUH"

Post a Comment